39.

8 . 3 . 2018
via del Serraglio 22, Cesena
On Theme
installazione sonora ed esecuzione dal vivo
di Clio Casadei
con Enrico Malatesta e Glauco Salvo
in collaborazione con MU e Teatro Comandini

21 . 10 . 2017
via Angiolo Maffucci 26, Milano
On Theme
installazione sonora ed esecuzione dal vivo
di Clio Casadei
in collaborazione con Attila Faravelli,
Gaia Martino e Frequente
Foto di Giuseppe Cutrì

4 – 5 . 6 . 2016
Helena van Doeverenplantsoen, Den Haag, NL
On Theme
installazione sonora
di Clio Casadei

[…] On Theme is a polyphony obtained by interviewing dialogs, hypothesis, anecdotes, rhymes, pre-recorded sound textures and field recordings. It is a hybrid shape and it modifies according to the specific characteristic of the context in which it is amplified. The version performed at Standards was a reduction from the original script that is part of Atlas. During the residency, Frequente’s studio become a temporary control room where voices, sounds and actions were performed live by me and my collaborators – with an improvised group of enthusiast participants – while the result of this interaction was amplified in Standards‘ central room, where the visitors were free to walk, sit or lay down.

On Theme, ovvero Sul tema, è una polifonia ottenuta dall’intreccio tra dialoghi, ipotesi, aneddoti, rime e suoni di vario genere; un monologo a più voci nato dall’indagine in merito a certe inflessioni retoriche che distinguono, o accomunano, discorso soggettivo e discorso ‘accademico’. Al margine tra lettura ad alta voce, esposizione teorica e radiodramma, On Theme è una composizione la cui struttura sonora varia a seconda delle condizioni di
 trasmissione, del contributo delle persone che partecipano alla sonorizzazione del testo e del luogo entro il quale la composizione viene amplificata. La versione di On Theme proposta da Standards è una riduzione del testo originale scritto in inglese e contenuto nel libro Atlas.

Al margine tra lettura ad alta voce, esposizione teorica e radiodramma, On Theme è una composizione la cui struttura sonora varia a seconda delle condizioni di trasmissione e del luogo entro il quale viene amplificata. Lo studio di Frequente è diventato una regia temporanea dove voci, suoni e azioni agite dall’artista, in diretta, vengono amplificate nella sala centrale di Standards.

[…] she focuses on the questionable connections between subjective discourse, academy and education. How does the academic environment affect the artistic practice? How important is to define a specific theme and what’s the role of the language? The material of her research flows into On Theme, a script where fake and real interviews, anecdotes, fiction and theoretical explanations are weaved together in a monologue for more than one voice. The sonic version of the script is an hybrid elaboration in between a radio drama and a lecture. While some excerpts can be listened in headphones, the environment is immersed in a sonic texture that creates the background for a dilated temporal dimension. A notational system created by the artist – Decagramma – base the duration of the piece on the pronunciation of the words, and it documents the transposition from the written form to the sonic form.